Domov Spoločnosť Prečo nenávidím a ďakujem FEI STU

Prečo nenávidím a ďakujem FEI STU

1 66115

Časť 8: Pocta nedoštudovaným, nepoctivosť doštudovaných

Skončí génius, askét, ten s kontaktami alebo šťastlivec v dobrej paralelke

Fascinovalo ma, ako náš tie tetušky (väčšinou veľmi milé) na pedagogickom oddelené vnímali väčšinou kvôli toľkému predmetovému odpisovaniu (keď to vyzeralo zle, mohli ste sa tváriť, že ste predmet nemali zapísaný, ak ste mali šťastie) ako lenivých a neschopných. Boli nás haldy.

Všetky humanitné smery sú podľa mňa v porovnaní s FEI prechádzkou ružovým sadom.

Zažil som tri rôzne fakulty, kde na každej som študoval aspoň dva roky. Zároveň mám skúsenosť so štátnou aj súkromnou školou, s humanitnou a technickou fakultou. Všetky humanitné smery sú podľa mňa v porovnaní s FEI prechádzkou ružovým sadom. Konkuruje snáď len jedna ďalšia fakulta STU.

Totiž – na skúške na technike to nikdy neobkecáte, na humanitnej často áno. Stačí často sebavedomý prejav a dobré verbálne schopnosti plus vynájdenie sa. Na FEI sú skúšky takmer vždy písomné a vyučujúci je zvedavý na výpočet a výsledok. Existuje väčšinou len jedno správne riešenie, maximálne tak 2 postupy. Dostávate otázky, na ktoré sú predpísané veľmi striktné odpovede. To som ako kreatívny človek nenávidel. Celá koncepcia prístupu k skúšaniu bola zastaralá, chorá a škola takto vychovávala len zamestnancov, nie tvorcov pracovných miest, nie samostatne mysliacich ľudí.

Ak ste totiž FEI už konečne vyštudovali, zrejme ste boli jeden z týchto šťastlivcov:

génius – pochopenie náročných abstraktných princípov vám nerobilo problém a učiť ste sa nemuseli

askét – ten, čo zahodil všetok svoj zvyšný život, len aby doštudoval 

známy s vedením – ak ste si tykali napríklad s prodekanom, prepieklo sa vám všeličo a dvere sa vám nezatvárali

šťastlivec – ak ste boli v paralelke s fyzikárom, ktorý nechával prejsť 80 percent študentov, s podobným matikárom a ostatnými kľúčovými prednášajúcimi, mohlo sa stať, že ste skutočne vlastnými silami FEI absolvovali

Poslušné ovečky pre zahraničné firmy

Ľudia vyrazení zo školy, pretože sa chceli (hajzli jedni) popri škole venovať aj reálnemu získavaniu skúseností, či nebodaj životu, pritom často (možno aj častejšie ako skončení FEIkári) prekonajú finančne mnohých „červenodiplomistov“.

Problém mnohých absolventov FEI však spočíva v tom, čo som načrel vyššie. Ak negeniálny človek už tento ekvivalent univerzitného pekla úspešne ukončí, to s veľkou pravdepodobnosťou znamená, že si nechal 5 a viac rokov srať na hlavu, nemal mnoho iných aktivít mimo školy, poslúchal na slovo a čo dostal zadané spravil podľa predstáv. Typologicky – bol človekom bez vlastnej ambície a kreatívnych nápadov. Typickí zamestnanci, ľudia typu dajte mi prácu, povedzte mi, čo mám robiť. Množstvo absolventov tak pracuje na zle platených miestach, kde aj tak ich kvalifikáciu nevyužijú.

Ľudia vyrazení zo školy, pretože sa chceli (hajzli jedni) popri škole venovať aj reálnemu získavaniu skúseností, či nebodaj životu, pritom často (možno aj častejšie ako skončení FEIkári) prekonajú finančne mnohých „červenodiplomistov“. Hodnotiť úspešnosť (či už finančnú alebo sociálnu) však nechcem podľa zárobku. To nie je podľa mňa korektné.

Na druhej strane, stačí si pripomenúť legendárnu prednášku prezidenta spoločnosti Oracle pred študentami vysokej školy:

„Keď sa teraz obzerám okolo seba, nevidím tisíc nádejí svetlejších zajtrajškov, nevidím tisíc budúcich lídrov tisícok rôznych odvetví. Vidím tisíc babrákov.

Ste nahnevaní. To je pochopiteľné. Ako vôbec ja, L. L. Ellison, ktorý ani neskončil vysokú školu, môžem mať takú drzosť a kacírsky tárať ku triede absolventov jednej z najprestížnejších amerických inštitúcií?

Poviem vám prečo. Pretože ja, L. L. Ellison, druhý najbohatší človek planéty, som vysokú školu nedokončil, ale vy áno. Pretože Bill Gates, najbohatší človek na svete – teda aspoň zatiaľ – vysokú školu nedokončil, ale vy áno. Pretože Paul Allen, tretí najbohatší človek planéty, vysokú školu nedokončil, ale vy áno. A pretože ani Michael Dell, na zozname deviaty a stále rýchlo stúpa, vysokú školu nedokončil, ale vy, ako som už povedal, áno.”

Obrovské kvantum študentov, ktorí mohli byť prínosom škole vyleteli na často pre nich irelevantných predmetoch. Chalan, čo si sám postavil vlastnú funkčnú GPS, preč s ním. Ten, čo staval vlastné elektrónkové zosilňovače, preč s ním. Všetko na základe kritérií a učiva, ktoré bolo často zmysluplné tak dve dekády dozadu (ak vôbec).

Trochu mi to pripomína známu detskú hru s pretláčaním špecifických predmetov cez špecifické otvory. Nespĺňali ste ich predstavu do podrobných detailov, dovidenia.

Inžinier sa už dá

Nakoľko som sa do tohto štádia nedopracoval, viem len z počutia. V tejto fázi štúdia sa môžu pedagógovia študentom konečne venovať a veci sa už dajú riesiť aj ústretovejšie. Škoda že sa tam prepracuje tak šestina.

Späť 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Ďalej
Auto fanatik, novinár začiatočník, video točič, rádoby muzicista, profesionálny spáč.