Je pokračovateľom známeho AKG C12 s legendárnou mikrofónnou kapsulou CK12. Novší model C12A bol prvým mikrofónom s dnes už typickým hranatým tvarom. Nasledoval C12B – identický s A modelom no s pridanou funkciou atenuácie pri nahrávaní hlasných zdrojov zvuku. Postupom času sa z tohto modelového radu vyvinuli AKG C414 mikrofóny. V ponuke je však aj novodobá, stále elektrónková verzia C12VR.
Veľmi pekný popis kapsule CK12 nájdete na stránke odborníkov na tieto mikrofóny – saturn-sound.com: „Mosadzná CK12, musí byť jedna z najlegendárnejších kapsúl, ktoré boli kedy navrhnuté.“ Zároveň ju však označujú aj za „najkomplexnejšiu kapsulu, aká bola kedy vytvorená“.
Podľa niektorých zdrojov bola výroba pôvodnou technológiou doslova umenie. Ich zvuk je však do dnešného dňa vyhľadávaný a vysoko cenený. Aj keď nejde o najflexibilnejší mikrofón, čo sa zvuku týka – má príliš špecifickú farbu zvuku.
Pôvodný materiál membrány bol neskôr nahradený teflónom. Kapsule však zostalo označenie CK12. Zvukovo však nie je neporovnateľná s tou pôvodnou. Neskôr sa AKG pokúsilo originálny zvuk napodobniť kapsulami z nylonu. Aktuálne takú nájdete v mikrofóne C12VR (za cca 5000 dolárov).
Pre mnohých je však zvukovo stále najlepšia práve pôvodná kapsula spred vyše 50 rokov. Za originálnu CK12 vo funkčnom stave sú záujemcovia stále ochotní zaplatiť stovky alebo aj tisíce eur. Je tak dôkazom, že nové nemusí znamenať lepšie, často aj novšie = lacnejšie na výrobu = vyšší zisk. Je však pravda, že stav membrán postupom času často degraduje, aj bez ohľadu na spôsob zaobchádzania.
Nuvistor, koniec evolúcie elektrónky
C12A má jednu zvláštnosť – využíva namiesto klasickej elektrónky jej posledné vývojové štádium nazývané nuvistor (konkrétne typ 7586). Na rozdiel od elektrónky je menší (vysoký asi 1,5 cm) a odolnejší. Tento má však relatívne vysoký šum.
Tak ako u elektrónky je aj životnosť nuvistora obmedzená. Dôvodom na jeho výmenu môže byť nízky zisk (mikrofón je príliš tichý), zvýšený šum, prípadne iné ruchy alebo aj úplná nefunkčnosť mikrofónu.
Najťažšie je dopracovať sa k samotnému nuvistoru. Obchody s touto súčiastkou prakticky neexistujú a často nepomôže ani oficiálny servis AKG, sídliaci obďaleč vo Viedni. Stále však poskytujú mnoho úkonov aj pre tieto staré mikrofóny – opravy membrán či merania.
Ak teda potrebujete vymeniť nuvistor, je to na vás. Najlepším zdrojom je internet. Tu nájdete niekoľko predajcov elektróniek, no táto je sakramentsky špecifická. Našťastie väčšina predajcov sú zároveň nadšenci a radi vám pomôžu. Tak som sa dopracoval k jednému predajcovi na americkom ebayi. Ten mi dokonca vedel odmerať konkrétne kusy z ich odkúpených nikdy nepoužitých armádnych zásob (NOS) ešte pred poslaním. V mojich mikrofónoch boli všetky nuvistory značky RCA, no nie som si istý, či už neboli menené.
Problémom elektrónok / nuvistorov je, že nie každý kus je vhodný na použitie v mikrofóne (štatisticky vraj len jeden z desať). Pri cene asi 40 dolárov za kus s poštovným to už nie je lacný špás.
Samotná výmena nie je zložitá, no treba byť opatrný. Súčiastka sa nachádza v tele mikrofónu a je dostupná po demontovaní štyroch malých skrutiek, ktoré držia zo spodnej časti kryt tela. Následne sa nuvistor jednoducho rukou vytiahne z pätky a vymení za nový.
Mikrofónny stojan
Achylovou pätou C12A je držiak kombinovaný s káblom, ktorý sa priskrutkuje na stojan. Tu vzniká hneď niekoľko problémov a s vekom mikrofónu pribudli ďalšie. Samotný dizajn úchytu nie je najšťastnejší a mikrofóny sa v nich hýbu, čo má niekedy za následok potrebu hľadať správnu polohu. Inak zvuk nemusí ísť vôbec alebo má inú charakteristiku či hlasitosť. Po nájdení správnej polohy sa potom mikrofónu neradno ani dotýkať, čo môže byť neriešiteľný problém.
Gumičky slúžiace ako tesnenia pri zmene uhla úchytu boli po 50 rokoch práchnivé a oficiálne náhrady neexistujú. Najbližšie, čo sa mi podarilo zohnať sú vodovodné tesnenia. Po funkčnej stránke sú použiteľné. Ďalším problémom pôvodného držiaku je nemožnosť použiť shockmount (pružný úchyt).
Preto máte nasledujúce možnosti:
– pokúsiť sa opraviť pôvodný systém (podľa mňa najmenej praktická cesta)
– kúpiť 2 konektory RWK-6-22C-1/4 a vyrobiť si kábel, následne použiť na uchytenie univerzálny shockmount (napr. Rycotte USM-L); to však nie je lacné riešenie (100 dolárov za jeden konektor, 100 eur za shockmount)
– nechať si vyrobiť nový systém uchytenia (napríklad zo saturn-sound.com, spoľahlivá ale drahá možnosť – vyše 100 libier za mikrofón, alebo tzv. Marion adapter; často sa konektor mení za počtom pinov ekvivalentný Canon)
Kapsule sa nedotýkať!
Mikrofónna kapsula je veľmi jemná a komplikovaná a inú ako optickú kontrolu silne nedoporučujem. Kapsule sa nesmiete dotýkať prstom, ani inými predmetmi. Inak ju môžete neodbornými zásahmi znehodnotiť. Pamätajte, vrstva vodiča na membráne má len niekoľko mikrometrov a kapsula už má vyše 50 rokov (je zázrak a dôkaz kvality výroby, že stále funguje).
Najideálnejšie je pri podozrení na jej poruchu zaniesť mikrofón na kontrolu, ideálne priamo do AKG Viedeň. Tam vám pomôže napríklad pán Michael Amon.
Ak však zistí, že kapsula je vadná, už nikdy ju nedáte do pôvodného stavu. Máte tieto možnosti:
– vymeniť ju celú za novú
– alebo si ju nechať„reskinovať“ (natiahnuť novú membránu).
Obe možnosti vám síce zaručia funkčnosť a spoľahlivosť, no zvuk bude iný a už nemusí byť podľa vašich predstáv. Ak sa rozhodnete si ju nechať opraviť, dokážu vám to spraviť aj v samotnom AKG za asi 300 eur. Druhým expertom je Tim Campbel z Dánska, ktorý za tiež asi 300 eur s poštovným vašu membránu reskinuje, alebo vám rovno predá novú. Treťou možnosťou je pán Siegfried Thiersch z Tiersch elektroakutstik.
Jedným z najznámejších mikrofónnych guru na svete je Andreas Grosser z Nemecka. Mikrofóny si u neho nechávajú upraviť a opraviť aj takí umelci ako Paul McCartney. Zo Slovenska jeho služby využíva napríklad Paľo Habera, ktorý si jeho služby tiež veľmi chválil. Pripravte sa však na niekoľko mesačnú čakaciu dobu a potenciálne vysoký účet.
Na čo je C12A dobrý?
Zatiaľ som strávil drvivú väčšinu času opravami, no mne sa osvedčil napríklad na voiceovery (môžete ho počuť napríklad v tomto videu). Možnosti využitia závisia prakticky od fantázie zvukára. Vďaka charakteristike sa subjektívne hodia pre nástroje s dôležitým basovým pásmom a keď treba pomôcť pri jeho zosilnení. Mikrofóny majú zároveň možnosť ľubovoľne meniť charakteristiku snímania.
Koľko je C12A hoden?
Hoci je verzia s prívlastkom A a B považovaná za nižšiu, horšiu ako originálny C12, aktuálne (v roku 2014) sa ceny týchto mikrofónov na ebay.com pohybujú približne medzi 2000 až 4400 dolárov, a to často aj v neznámom / náleznom stave.
Užitočné informácie
Schéma C12A:
Schéma napájacieho zdroja N12A:
Schéma napájacieho zdroja N12B
Zvuková ukážka:
Kto má záujem o ďalšie informácie, všetko dôležité a zaujímavé, čo som o AKG C12A zozbieral, nájdete v tomto archíve.
EN: If you want all the information about the C12A I have, download this AKG C12A zip file.
[…] som sa dať do čo najpôvodnejšieho stavu zvukové vybavenie z prvej polky šesťdesiatych rokov (AKG C12A). Jeden mikrofónny zdroj mal zlomený plastový gombík, ktorý slúžil na prepínanie […]
Comments are closed.