Záver
Prečo celý tento humbuk a prečo teraz?
Prešiel už dostatočne dlhý čas na to, aby som sa dokázal na svoj neúspešný pokus vyštudovať na FEI STU pozrel bez extrémne silných negatívnych emócií a vďaka tomu (dúfam) s väčšou mierou objektivity. Myslím si však, že som mal plné právo na hnev voči škole, ktorá mi oznámila na zápise do tretiaku, že sa rozhodli, že vlastne nepokračujem v treťom ročníku ale ma posielajú s 0 kreditmi do prvého. Všetko bez predchádzajúceho avíza a po predchádzajúcom ústnom ubezpečení pár mesiacov predtým, že pokračujeme v štúdiu. To v mojom prípade znamenalo, že posledné tri roky môjho života neexistovali. Ako by som nerobil vôbec nič. Nepracoval som a ani som vlastne nemal nič vyštudované. A nikto sa nad tým ani nepozastavil. Umyli si nad nami ruky, niekoľko desiatok ľudí.
[pull_quote_right]Úlohou pedagóga nie je naliať do gágora študentov čo najviac faktov a teórie ale vzbudiť v nich záujem a vlastnú motiváciu.[/pull_quote_right]Bez ohľadu na našu situáciu a ako sme sa do nej dostali, takto sa korektná škola ku svojim študentom nespráva. Aj preto si myslím, že by sa nad niekdajším dianím na FEI STU malo zamyslieť čo najviac ľudí. Ak vaše deti budú (možno) chcieť ísť na vysokú školu.
Neznížiť štandardy ale dať priestor motivácii a kreativite
Úlohou pedagóga nie je naliať do gágora študentov čo najviac faktov a teórie ale vzbudiť v nich záujem a vlastnú motiváciu. Potom to pôjde samo To je však ťažko zo zastaralým prístupom k obsahu učiva a šokujúcemu nepomeru počtu „Pedagógov“ a študentom počas bakalárskeho štúdia. Na FEI som mal pocit, že z nás motiváciu každým semestrom vysávajú a pchajú do nás dáta cez krk s nasadeným a zatiahnutým opaskom.
Rovnako nechcem, aby sa znížili požiadavky na vzdelanie študentov, celý obsah učiva. V spoločnosti, kde stále viac a viac tolerujeme ľudskú hlúposť by to bola morálna prehra. Prečo však nedať priestor profilovať sa už od prvého ročníka? Ak má niekto cieľ, prečo doňho pchať veci, ktoré nepotrebuje? Nechajte mu čas prísť na to, čo potrebuje čím skôr a potom príde sám a bude sa pýtať a bude sa učiť. Ale to chce ľudí a osobný prístup. A na to fakulta nemá kapacity (aj vlastnou vinou). Opäť – peniaze.
Čo by mohlo byť riešením
[pull_quote_left]Myslím si, že v tom kvante študentov, ktorých bez rozmyslu pravidlá vyšachovali zo školy bolo množstvo ľudí, ktorí mohli fakulte priniesť peniaze a robiť jej dobré meno. Fakulte však na nich nezáležalo. Malo by konečne začať.[/pull_quote_left]Zobrať menej študentov, dať im viac priestoru na výber predmetov a začať sa im osobne venovať od prvého ročníka. Znie to jednoducho a zároveň nerealizovateľne. Peniaze sú však prioritou a aktuálny model financovania jednoducho slúži na uživenie po vybavení hladnej, najväčšej technickej školy v Slovenskej republike. A na vine sú samozrejme „hlúpi“ študenti. Keď sú tak sprostí, prečo ich beriete? A ako je možné že u jedného pedagóga sú štatistiky úspešnosti stále rovnaké? To má stále presne rovnakú vzorku študentov?
Myslím si, že v tom kvante študentov, ktorých bez rozmyslu pravidlá vyšachovali zo školy bolo množstvo ľudí, ktorí mohli fakulte priniesť peniaze a robiť jej dobré meno. Fakulte však na nich nezáležalo. Malo by konečne začať. Ak má FEI zle stanovené kritéria, bude vypúšťať síce podľa proklamácie fakulty kvalitných, no v skutočnosti „morálne zastaralých“ absolventov. A to je práve v technickom svete neprípustné.
Odkedy som (nedobrovoľne) odišiel z fakulty, prešlo už pár rokov. Rád by som sa dozvedel, ako to tam vyzerá teraz, čo sa zmenilo k lepšiemu, čo k horšiemu. Preto ak máte vlastné skúsenosti a pripomienky, napíšte mi na info(zavinac)danokrnac.sk. Vraj je teraz možné zvoliť si viac predmetov podľa vlastného výberu a to skôr.
A ako vidím budúcnosť FEI STU? Zmeny určite nastanú, a zrejme aj pozitívne. Či dosť skoro, a správne, ťažko povedať. Organizačná štruktúra však stále necháva priestor na finančné lobovanie, teplé miestečká a iné efektivitu obmedzujúce aspekty. Hoci je vo vedení aj množstvo schopných ľudí a na škole mnoho dobrých pedagógov (vzdávam im hold), neviem, či vyvážia tých „zlých“. A štátna organizácia sa nikdy nebude snažiť postarať o študenta tak dobre, ako súkromná. Jednoducho ich k tomu nič nemotivuje. Peniaze dostanú tak či tak. A technici väčšinou empatiu nenosia.
Je to škoda, rok čo rok vidieť toľko zahodeného potenciálu. Chceme vychovávať technické ovečky alebo inovátorov? Teba sa pýtam, FEI STU. Menej žiakov, viac Krempaských a ľudský prístup a možno to skúsim zas… Na druhej strane:
[…] Aj preto sú bežní internetoví čitatelia často akosi dehonestovaní (a áno, môžu si za to do veľkej miery sami, ale aj samotný ich počet). Nerozmýšľa sa nad nimi ako žijúcimi, čas obetujúcimi bytosťami, rodičmi, vdovami, postihnutými, športovcami, obyčajnými ľudmi, absolventami vysokých škol, robotníkmi… Sú to len RU. Vidíte číslo, zle, chcete vyššie. Do veľkej miery mi to pripomína FEI STU. […]
Comments are closed.